Tips från coachen

Lätt meditation:
Sitt eller ligg bekvämt. Blunda. Andas med långsamma, djupa andetag. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Töm ut så mycket luft du kan. Vill du kan du ha på lugn musik i bakgrunden.

Tänk dig att du drar in ny energi vid varje inandning. Vid varje utandning tänker du att du 'släpper ut' allt som stressar dig eller som tynger dig, oro och allt som stör.

Försök att släppa tankar och funderingar. Låt tankarna komma och gå. Se tankarna passera som moln på himlen.  Försök att bara vara här och nu, så gott det går. Det räcker att slappna av och meditera i 10 minuter, så gör det skillnad. Du kan förlänga tiden allteftersom du blir mer van att meditera.

Även en kortare meditation är väl använd tid.
Försök att göra det till en vana morgon och kväll, innan läggdags.

Det går att träna upp förmågan till medveten närvaro, som betyder att vara här och nu. Tankarna kommer att stilla sig med tiden och avslappningen blir djupare ju mer du mediterar och slappnar av. Ta det inte så allvarligt. Släpp alla tankar på 'rätt' och 'fel'. Bara andas lugnt. Den långsamma andningen i sig, är lugnande.

Meditation stillar sinnet, fördjupar andningen, lugnar hjärtat och ökar koncentrationen, för att nämna några bra saker med att meditera.

 

Heliga Buddhor, Toscana, Italien.

Tips från coachen

Övning i medveten närvaro:
Om du vet med dig att du stressar mycket och har många 'järn i elden' så kan det vara bra att ha en strategi, för att hitta tillbaka till en mer fokuserad, medveten närvaro.

Ett effektivt sätt att träna sig på medveten närvaro, är att helt enkelt ställa klocka/mobil på ringning/påminnelse 3-4 gånger om dagen, vid lämpliga tidpunkter. När klockan ringer så stanna upp med allt du gör och andas långa djupa andetag i 3-4 minuter. Detta kan du göra vid ditt skrivbord på jobbet, i mataffären, eller vart som helst.

Ställ dig några korta frågor:
-Hur KÄNNS det JUST NU?                                 Känslor
-Hur är min ANDNING JUST NU?                      Andning
-Hur är mina TANKAR JUST NU?                      Tankar

Frågorna behöver inte besvaras med ord men REFLEKTERA
över hur det känns, hur andningen är och hur tankarna är JUST NU, några gånger varje dag. Reflektera över hur du har det och hur du mår helt enkelt. Är tempot för snabbt? Känner du dig stressad? Behöver du sänka arbetstakten eller pausa?

Genom att pausa en stund, några gånger varje dag, så blir du påmind om att känna efter hur du mår och hur arbetet påverkar dig.  Det lugnar andningen, som alltid är snabb när vi stressar. Du får tillfälle att stilla tankarna, åtminstone några gånger om dagen som en medveten stresshantering.

Det kommer på sikt att göra att du till slut självmant  stannar upp, efter din egen inre klocka och reflekterar över känslor, andning och tankar. Vilket skapar en god vana som kan hjälpa dig i vardagens stress och krav. En vana som kan ge dig ett bättre perspektiv på stress. Ett tillfälle att se hur du reagerar när det blir stressigt.

Andningen är A och O. En lugn andning ger ett avslappnat sinne och lugna tankar, syresätter kroppen ordentligt och ger till och med bättre sömn.






 

Tips från coachen

 

Att stanna upp mitt i stressen och 'duktigheten' för att lyssna på dig själv handlar om att respektera dig själv så mycket att du slutar att pressa dig själv mer än du orkar - JUST NU.  Att kunna skynda sig ibland är en sak. Att göra stress till en livsstil är en helt annan sak.

Att stressa för mycket på jobbet förstör inte bara arbetsglädjen. Det kan också förstöra det som betyder mest för oss. Både familjeliv, samliv och all ledig tid kan förvandlas till jobbtid om vi inte sätter gränser för oss själva. Även om du inte är på jobbet, så kan tankarna ändå handla om jobb och jobb och jobb.

Arbetsgivaren kan ha sina önskemål. Men det är du som är ansvarig över ditt liv och ditt mående. Sätt de gränser du behöver för att du ska må bra - i långa loppet.

Men vi kan såklart uppleva stress även hemma och det är samma sak där. En sak i taget, lugn och fin andning. Pausa. Välj dina strider och lova inte mer än du orkar med -JUST NU.

Att vara HÄR och NU är inte helt lätt. Men med träning går det att stanna upp och vara koncentrerad på det som gäller för stunden. Det handlar om att skapa nya lugnare vanor. Att säga JA till sig själv, kan innebära att säga NEJ ibland till någon annan. Att andas långa djupa andetag lite nu och då, kan ge oss det 'space' vi behöver för att hinna ifatt oss själva ibland. Att lugna andningen stillar dina tankar och gör att du får bättre fokus på vad du egentligen håller på med.
Att sätta gränser för dig själv och att stressa mindre är ett sätt att visa dig själv respekt och kärlek. Att ta hand om dig och ge dig själv det du behöver är att odla en god självkänsla, som är grunden till ett sunt och balanserat liv.
Tips från coachen

Så räcker semesterkänslan längre :
Hur gör vi för att få den mysiga känslan av semester och ledighet att stanna kvar lite längre, i kropp och själ? Det är lätt att hamna i tillståndet 'Post Semester Blues', eller 'Efter-semester deppighet', när vi kommer hem och vardagen tränger sig på igen. Precis när vi börjat vänja oss vid att vara lite lediga, sova hur länge vi vill och inte ha några tider att passa. Just då är semestern slut och vardagen tar vid.

Men det finns några knep, enligt en undersökning gjord av det amerikanska magasinet Psychology Today. De har gjort en studie på vad som kan dämpa den svacka vi alla kan känna, lite till mans, efter en längre tids ledighet. Hur ska vi orka jobba ett helt år till, innan nästa semester?


 
Må Bra Knep:
1.  Innan du reser hem ifrån en semestervistelse , planera genast att komma tillbaka. Eller så planerar du en helt annan resa. Att ha något att se fram emot hjälper till att få oss att känna oss mindre illa till mods. De gör oss  glada över att ha något att ha något att se fram emot.

2.  Lite trist kanske, men städa ditt hem ordentligt före avresan. Det känns trivsamt att få 'landa' hemma en stund,  packa upp sina saker och slippa ta hand om hemmet på en gång.  Planera också så att du kommer hem enkelt från flygplatsen när du landat. Då blir övergången lite smidigare, enligt den amerikanska studien.

3. Laga favoritmaten från semestern. Smaksinnet är starkt förknipppat med minnet och bjuder du vännerna på middag får du din chans att dela dina erfarenheter. Visa bilder också för att inspirera dig själv och dina vänner och bekanta.

4. Använd det finaste minnet från resan när du mediterar eller slappnar av. Det hjälper dig att stressa av.

5. Fokusera på tacksamheten över att ha fått uppleva själva resan. Tacksamhet kan ge en känsla av lugn och tillfredsställelse.

6. Integrera dina nya erfarenheter i ditt vanliga liv och köp en god croissant på väg till jobbet! Eller vad som helst gott att äta som du minns från semestern.

7. Passa på att göra förändringar nu när du har ny energi. Behöver du ändra något i din relation? Din jobbsituation? Din fritid? Ditt hem?

Vad säger den inre rösten till dig? Din magkänsla? Semester kan få oss på andra tankar och kanske längtar vi efter att förändra hela vår totala livssituation?

Är Du redo? Hur ser din livsstrategi ut? Hur hanterar du 'vardagslunken'?



Källa: Magasinet Psychology Today
 
Lika viktigt som valet av resmål är vem eller vilka du väljer att resa med. Vilken slags semester vill du ha?Känn efter med hjärtat och magkänslan, om du inte är helt säker.
Lika viktigt som valet av resmål är vem eller vilka du väljer att resa med. Vilken slags semester vill du ha?Känn efter med hjärtat och magkänslan, om du inte är helt säker.
Kefalonia, Grekland, 2017.
Kefalonia, Grekland, 2017.
Kefalonia, Grekland, 2017.
Kefalonia, Grekland, 2017.
Kefalonia, Grekland, 2017.